30 dagen support mailtalk
Direct Toegang
X
30 dagen support mailtalk
50% Complete
30 dagen mentale ondersteuning, inspiratie en inzicht in het overwinnen van angst tijdens en na kanker, door een dagelijks bericht per mail.

Page content

article content

Emotionele verwerking door schrijven

In een dagboek schrijven is een vorm van emotionele verwerking.

Als kind had ik een dagboek. Ik schreef daar al mijn ervaringen, verdriet en natuurlijk ook mijn geheimen in. Het was een fijne manier om mijn gedachten op papier te zetten en verder te gaan met mijn kleine leventje.

Maar naarmate ik groter en ouder werd was er geen tijd meer voor het schrijven en mijn kleine dagboek verdween in een bureaulade.

Tijdens een verhuizing kwam het dagboek tevoorschijn. Ik nam de tijd om enkele van de verhalen, die er in stonden, nog eens te lezen. Ik realiseerde mij dat mijn dagboek mijn beste vriend was, waar ik alles aan kwijt kon en die er altijd voor mij was. De warboel aan gedachten, de ideeën die ik had, de wensen en verlangens…. alles stond erin. Gek dat ik zo’n dierbare vriend was vergeten!

Opschrijven van je verhaal, je verlangens, emoties, gedachten brengen je veel

Door het schrijven krijg je:

  • je verlangens helder
  • inzicht in blokkades, overtuigingen, emoties
  • je komt tot oplossingen
  • ruimte in je gedachten
  • ideeën
  • en wellicht nog veel meer

Een dagboek vraagt nooit waarom en terwijl jij de dingen opschrijft wacht het geduldig af naar de boodschap die in je tekst te voorschijn komt.

Inmiddels heb ik al vele dagboeken vol geschreven. Het heeft mij in al die jaren geholpen om dingen helder te krijgen of mijn emoties te verwerken. Maar ook om inzichten te krijgen in verschillende thema’s waar ik mee geconfronteerd werd.

Het geeft mij rust maar tegelijkertijd energie. Door het schrijven kom ik meestal ‘zelf’ tot een oplossing waardoor ik weer richting krijg. Een soort sturing naar datgene wat ik werkelijk wil, realiseren van een gewenste situatie, mijn passie en mijn drive!

Wordt het ook voor jou tijd om een dagboek te gaan schrijven?

Start er vandaag nog mee. Het zal in het begin zoeken zijn en wellicht kom je de eerste keer maar tot het schrijven van enkele woordjes of zinnen. Maar dat maakt niet uit. In het begin voelt schrijven als een soort delen met een ander en dat kan vervelend aanvoelen. Weet dat een dagboek een ‘zwijgende’ vriend is. Naarmate de ervaring zal je merken dat het schrijven je steeds beter af zal gaan. Dat het je helpt je emoties te verwerken, gedachten te ordenen en helderheid te krijgen in datgene wat jij belangrijk vindt en wil. Je verlangens helder te krijgen en het geeft je richting.

Verwelkom en voel de emoties

Het schrijven over je emoties geef je de kans om letterlijk de oude pijnlijke energie ervan los te laten. Zie je dagboek als een plaats waar jij je emoties in kwijt kan. Het opent als het ware een deur. Blijf schrijven en er komt een moment dat er een soort opluchting door je heen zal stromen.

Schrijven en ademhaling zijn tools om je emoties te verwerken, los te laten en te transformeren

  1. Accepteer dat de emoties er mogen zijn
  2. Verwelkom ze
  3. Durf dan de pijn, die ten grondslag ligt aan de emoties, te voelen.
  4. Ga dan schrijven
  5. Let goed op je ademhaling terwijl je schrijft

Ga aan de slag met het schrijven in een dagboek. Het zal je echt helpen bij het verwerken van je emoties en het zal je gezondheid ten goede komen.

Lees ook: De Kracht van het denken

 

Comment Section

0 reacties op “Emotionele verwerking door schrijven

Plaats een reactie


*